Logic Studio  to najwszechstronniejszy istniejący pakiet narzędzi do produkcji audio. Zestaw dla systemu Mac OS X zawiera Logic Pro 8, MainStage, Soundtrack Pro 2, Studio Instruments, Studio Effects, Studio Sound Library, WaveBurner, Compressor 3, Impulse Response Utility oraz Apple Loops Utility; Ten ogromny pakiet to praktycznie wszystko, czego potrzeba do tworzenia, nagrywania, miksowania i wykonywania muzyki.

CO I DLA KOGO ?

No więc powiedzmy, że twoim nowym DAW będzie Apple Logic. Czy naprawde jest ci potrzebny pakiet Logic Studio, za $499, czy może Logic Express za $199 zaspokoi wszystkie twoje potrzeby? Prawda jest taka, że dla większości potencjalnych użytkowników, kupno Logic Express jest opcją zarówno ekonomiczną, jak i …logiczną…

Jeśli wierzyć producentowi i recenzjom, wszystkie możliwości Logic Pro 8, są zachowane w Logic Express 8, z wyłączeniem czterech funkcji: miksowanie surround, obsługa TDM (Time-Division Multiplexing) DAE (Digidesign Audio Engine), DAP (Disturbed Audio Processing) oraz „współpraca z high-endowymi stołami mikserskimi”.

Jeżeli masz zamiar ograniczyć się do miksów stereo, jeżeli wystarczą ci 73 pluginy i 36 instrumentów (czyli prawie wszystkie oferowane przez Logic Pro), jeżeli twoje projekty nie będą tak duże, żeby koniecznie potrzebować DAP (Disturbed Audio Processing) i jeżeli takie stoły jak Mackie Control Universal, Frontier Design TranzPort, TASCAM US-2400, czy Yamaha 02R9 to dla ciebie wystarczająco wysoka półka, Logic Express 8 całkowicie zaspokoi twoje potrzeby a i twój portfel pozostawi grubszy o $300. Co najlepsze, jeśli później zadecydujesz że któraś z funkcji „pro” jest ci niezbędna, uzupełnienie z pakietu Express 8 do Logic Studio kosztuje tylko $299, tym samym Logic Studio jest o $1 tańsze, jeżeli najpierw wypróbujesz Express 8. Miło, jak bycie oszczędnym czasem popłaca.

startujemy…

Sercem Logic Studio jest Logic Pro 8, którego nowy interfejs składa się z jednego okna. Został on tak przeprojektowany, dla uzyskania uzyskać szybkiej, intuicyjnej kontroli. Wszystkie najistotniejsze funkcje zostały dobrze uporządkowane, co bardzo ułatwia obsługę i zapewnia natychmiastowy dostęp do potężnych narzędzi do tworzenia i produkcji muzyki. Zarówno edycji z dokładnością co do próbki jak i selekcji snap-to-transient dokonuje się w głównym oknie Aranżacji. Kilka nowych funkcji – takich jak dynamiczne tworzenie channel stripów czy płynne łączenie podejść w jedną ścieżkę – bardzo przyspiesza pracę. Dodatkowo, Logic Pro oferuje takie możliwości produkcji w systemach surround jak wielokanałowe ścieżki i wysyłka, obsługa oprogramowania, instrumentów i efektów True Surround oraz innowacyjna kontrola panoramy.

Nowe okno Aranżacji integruje dawne funkcje okna edycji i wyszukiwania. Dzięki temu można teraz nagrywać wielokrotne podejścia, ciąć, przesuwać i rozciągać ścieżki co do próbki, ustawiać parametry kanału, czy obsługiwać automatykę tłumików, wszystko bez konieczności przechodzenia między oknami.

Pasek narzędzi został umieszczony u góry okna Aranżacji a panel transportowy na dole, obydwa da się całkowicie dostosować do własnych upodobań. Pasek narzędzi pozwala za pomocą jednego kliknięcia uzyskać dostęp do często używanych funkcji, takich jak scalanie danych i ustawianie lokatorów. Wiele funkcji zostało uproszczonych, bądź wzbogaconych. Wystarczy odpowiednio duże zbliżenie, żeby móc zaznaczać i edytować ścieżki aż do poziomu pojedynczej próbki. Przesunięcie końcowego znacznika zakresu edycji z wciśniętym klawiszem option, pozwala na time-stretching z użyciem jednego z wbudowanych algorytmów bądź też zewnętrznego urządzenia, jak Serato Pitch ‘n Time czy iZotope Radius.

Ogrom mocy w Logic Express.

Inspector area (zwana tutaj Parameter area) składa się z dwóch channel-strip’ów i mieści się na lewym panelu. Prawy pasek uwzględnia przekształcenia z wysyłki, bądź wyjścia, dając bezpośredni podgląd na całokształt ścieżki bez konieczności zaglądania do okna miksera. Project Manager został zastąpiony przez Media Area. Zorganizowany dostęp do wszystkich mediów dostępnych na dyskach jest umożliwiony przez zakładki kosza, loopów, biblioteki i przeglądarki. Utwory są teraz zachowywane jako część projektu.

Sieciowa funkcja Save and Share pozwala przechowywać osobiste ustawienia kanałów, pluginów i skrótów klawiaturowych na koncie .Mac umożliwiając łatwy dostęp z dowolnego komputera podłączonego do Internetu. Ulubione ustawienia można też udostępniać w lokalnej czy internetowej sieci bądź też przez folder publiczny twojego konta .Mac.

Logic 8 ma znacznie więcej funkcji surround, co czyni go niesamowicie potężną stacją dźwięku przestrzennego pozwalającą na miksowanie nawet w układzie 7.1. Kontrola przepływu sygnału jest ułatwiona dzięki możliwości wysyłki audio do wbudowanych, bądź zewnętrznych procesorów surround. Plugin o nazwie Downmixer pozwala łatwo sprowadzić miks z surround do stereo.


MainStage to nowa aplikacja do sytuacji live, która przemienia twoje Jabłko w zgrabną i powabną maszynę koncertową. Dotąd, kiedy muzyk chciał użyć na scenie wbudowanych w Logic’a instrumentów i efektów, musiał uruchamiać go i konfigurować oddzielne ścieżki i nierzadko oddzielać od siebie utwory o różnych ustawieniach. Z tym koniec.


Soundtrack Pro 2dostarcza profesjonalnych narzędzi do edycji a także integracji z filmem i video. Gdy miks jest skończony, Compressor 3 pozwala na encoding i podgląd miksu w formacie Dolby Digital AC-3. Oprócz dziesiątek podstawowych formatów, można posłużyć się zewnętrznymi enkoderami.


Kolekcja czterdziestu wirtualnych instrumentów zawarta w Studio Instruments daje dostęp do praktycznie nieskończonej ilości dźwięków. Zaktualizowany sampler EXS24 ma teraz bardziej konwencjonalny wygląd, pozwalający na podgląd wielu sampli na raz, ustawień grup i zakresów oraz na graficzną edycję ich velocity. Ultrabeat został rozszerzony o tryb Step Automation a Full View step-sequencer pozwala teraz na podgląd i edycję wszystkich 25 głosów perkusyjnych jednocześnie.


Studio Effects to osiemdziesiąt potężnych pluginów dających nieograniczone możliwości kształtowania dźwięku. Wrażenie robi między innymi nowy Delay Designer kontrolujący 26 niezależnych odbić. Każde ma niezależną kontrolę filtra, panoramy i wysokości. Pogłos splotowy Space Designer obsługujący True Surround, ma 138 nowych charakterystyk.


Potężna, (40GB) biblioteka Studio Sound Library zawiera w sobie pięć kolekcji Jam Pack oraz Final Cut Studio 2. Razem., 18 000 Apple Loops, 1300 zsamplowanych instrumentów w EX24 i 5000 efektów pokrywa ogromną różnorodność gatunków i stylów i dostarcza fenomenalnych zasobów produkcyjnych. Oprócz tego, duża kolekcja charakterystyk Space Designera,  z czego wiele w pełnym surround.

WaveBurner to łatwa w obsłudze, niemniej potężna aplikacja do masteringu i authoringu CD. Doskonale nadaje się do nagrania demówki, płyty w standardzie Red Book, i wszystkiego pomiędzy. Apple Loops Utility pozwala przekształcić dowolny plik audio w Apple Loop. Można go uzupełnić o metadane i opisać plik, ułatwiając jego późniejszą lokalizację za pomocą przeglądarki wbudowanej w Logic’a i Soundtrack Pro.

Impulse Response Utility to urządzenie pozwalające na wielościeżkowe nagrywanie, edycję i dekonwolucję, a w rezultacie na odtworzenie charakterystyki nagrywanej przestrzeni w mono, stereo, discrete surround, i B-Format surround, i zachowanie jej jako plików dla pluginu Space Designer.

 


Koszty:

W handlu detalicznym Logic Studio kosztuje $499.

Upgrade z Logic Pro 7 do Logic Studio to wydatek $199.

Klienci którzy kupili Logic Pro 7 nie wcześniej niż w 1 sierpnia 2007 są uprawnieni do darmowej aktualizacji. Opcjonalnie, Logic Express 8 jest dostępny za $199. Jest praktycznie identyczny jak Logic Pro, z tą różnicą, że nie obsługuje DAP, stołów z górnej półki, surround i TDM. Brakuje w nim tylko niektórych instrumentów i efektów. Upgrade z Logic Express 8 do Logic Studio kosztuje tylko $299, więc jeżeli kupisz je w tej kolejności, ostatecznie wydasz tyle samo, ile kupując Logic Studio od razu.


W praktyce…

Zainstalowałem i wypróbowałem Logic’a na trzech komputerach: Macintosh 2 GHz Dual Processor G5, MacBook Pro 2.33 GHz Intel Core 2 Duo, oraz Macintosh 2 x 2.8 GHz Quad-Core Intel Xeon w/4 GB RAM. Gdyby pominąć niekończące się oczekiwanie (instalacja trwała w każdym przypadku dwie do trzech godzin) instalacja była śmiesznie prosta. Ale to można zrozumieć; niezależnie od szybkości komputera, zainstalowanie 40GB danych musi chwilę zająć.

Po uruchomieniu Logic’a nacisnąłem Create New Project i natychmiast zauważyłem nową funkcję. Ekran tworzenia projektu został podzielony na dwie ramki. Po lewej możemy wybrać Explore, Compose albo Produce. W każdej z tych opcji zawarta jest lista standardowych ustawień do wyboru. Rozpoczynanie projektu w ten sposób pozwoliło mi zabrać się do roboty wyraźnie szybciej. Wedle uznania, można też po prostu utworzyć pusty projekt i zacząć od zera.

Łatwo i szybko udało mi się nagrać kawałek z użyciem loopa, kilku wirtualnych instrumentów i mikrofonu. Chociaż moim środowiskiem jest raczej Digidesign Pro Tools, wciąż zadziwia mnie jak intuicyjnym Apple uczynił Logic Studio. A skoro mowa o intuicji – funkcja Quick Swipe Comping to wspaniała metoda łączenia fragmentów wielu podejść w jedną ścieżkę, bardziej naturalna niż cokolwiek z czym miałem dotąd do czynienia.

Chociaż to żadna nowość, inną sympatyczną funkcją jest możliwość tworzenia i zachowywania spersonalizowanych skrótów klawiaturowych. To świetna rzecz w wypadku systemu dla wielu użytkowników, pozwalająca każdemu na używanie osobistych ustawień. Przyda się też tym, którzy przywykli do innego DAWa i nie chce uczyć się skrótów od nowa specjalnie dla Logic’a.

Moją największą bolączką był fakt, że nie da się kontrolować panoramy na wysyłce. Taka możliwość pozwalałaby na dużo większą elastyczność w ustawianiu odsłuchu. Co prawda w większości sytuacji post-panning pozwala obejść ten problem, ale nie wystarczy, gdy muzyk w studio będzie chciał mieć w odsłuchach inny panning niż producent przy stole stole mikserskim.

Apple opisuje MainStage jako urządzenie koncertowe pozwalające obsłużyć wtyczki AU i Logic’a Pro, bez obciążania komputera samym Logic’iem, ale dla mnie to również świetne narzędzie studyjne, dzięki któremu mogę korzystać ze wspaniałego arsenału wirtualnych instrumentów Logic’a w czasie gdy używam innego DAW.

Większośc czasu, który spędziłem z Logic’iem, używałem też Apogee Ensemble. Logic Pro jest wyposażony w Apogee Control Panel, który pozwala zmieniać i przechowywać ustawienia tego interfejsu wewnątrz projektu Logic’a. Świetna sprawa!

Podsumowanie

Apple Logic Studio to niesamowity pakiet obsługujący potężne aplikacje. Oprogramowanie śmiga jak rakieta (zwłaszcza na komputerze Quad-Core Xeon) i ma więcej funkcji niż jestem w stanie sobie wyobrazić. Przemiana, jaką przeszedł Logic 8 sprawiła, że najlepiej wyposażony DAW świata stał się teraz naprawdę wygodny w obsłudze, i to w taki sposób, że starsi użytkownicy Logic Pro będą wciąż czuli się jak u siebie. System brzmi wspaniale, a zawarte w nim instrumenty, loopy, sample i efekty są całkowicie profesjonalne; żadnych brzmieniowych kompromisów. Uwzględniwszy to wszystko, przy cenie $499, Logic Studio to świetny interes i stanowi idealne rozwiązanie dla kompozytorów, muzyków, sound designerów, inżynierów dźwięku i producentów.

Logic Pro 8 do kompozycji

Używam Logic’a do tworzenia ścieżek dźwiekowych i produkcji pop. W ciągu ostatnich czterech lat przesiadłem się z modułów i klawiatur MIDI na samplery streamingowe i syntezatory programowe. Zintegrowane środowisko produkcyjne Logic’a jest teraz punktem wyjścia dla wszystkich moich projektów związanych z kompozycją. Używam Logic’a od wersji 5, więc z wypiekami obserwowałem jak Apple upraszczał i upiększał interfejs użytkownika.

Skonsolidowane okno Aranżacji z wyskakującymi panelami miksera i edycji piano-roll oraz wysuwany panel mediów, kosza i bibliotek instrumentów/loopów to korzystne udogodnienie. Niemniej, wciąż wygodniej mi używać oddzielnego okna partytury, czy okien środowiskowych, gdy chcę skupić się na tych konkretnie elementach. Panele transportu i statusu – umieszczone centralnie przy dolnej krawędzi głównego okna – działają dobrze, nawet rozciągnięte przez dwa 19-sto calowe wyświetlacze. Mackie Control, którego używam od czasów Logic 6, wciąż współpracuje, podobnie jak interfejs MIDI Unitor8.

Studio Sound Library, zewnętrzne instrumenty i efekty to serce Logic Studio dla kompozytorów. Zasób dźwięków pozwala poruszać się w wielu gatunkach, wliczając w to pop, world, R&B a także służy duża pomocą w muzyce klasycznej i nowoczesnej elektronice. Wybór efektów dźwiękowych i przestrzeni świetnie nadaje się do niezależnych produkcji filmowych i scenicznych.

Wybór brzmień jest śmiesznie prosty. Zaznaczając ścieżkę w oknie aranżacji i klikając na bibliotekę, uzyskujemy możliwość natychmiastowego odsłuchania tysięcy gotowych channel-stripów. Na przykład „gated-synthetizers” to syntezatory programowe połączone z efektami sprzężonymi z tempem. Instrumenty orkiestrowe nie oszukają twojego nauczyciela muzyki, ani nie zdetronizują high-endowych bibliotek, ale powiedzieć że nadadzą się do produkcji pop, czy symulacji utworu orkiestrowego, to mało.

Nie napotkałem na żadne problemy przy otwieraniu projektów z poprzedniej wersji Logic’a. Prawdę mówiąc, od kiedy zacząłem używać LP8, praktycznie nie musiałem już włączać siódemki. Jedynym wyjątkiem były instrumenty Vienna Horizon, które używają pluginu VSL dla EXS24 i niektóre ustawienia mogą co prawda być użyte w LP8, ale nie da się ich edytować.

Regularnie używam klipów QuickTime do muzyki filmowej. Nowy, mały panel do filmików zintegrowany z oknem Aranżacji to świetny pomysł a tryb pełnoekranowy wymaga tylko kilku kliknięć. Żeby poznać lepiej funkcje surround, użyłem Sculpture i paru innych instrumentów na kanałach surround. Do tego pogłos splotowy Space Designer z jedną z nowych charakterystyk. Następnie wybrałem ustawienie surround w nowym Delay Designerze a Surround Compressor ustawiłem na „Atmospheric Master”.

MultiMeter pozwala na podgląd sygnału surround a także porównanie spójności i przesunięcia fazy pomiędzy parami stereo. W rezultacie otrzymujemy potężną kombinację narzędzi do produkcji surround. Możesz wypalić swój miks w formacie DVD-A bezpośrednio w Logic’u lub enkodować go w systemie Dolby Digital do PCM, za pomocą Compressora.

Podsumowując, Logic Pro 8 to potęga, zwłaszcza uwzględniwszy cenę. Nowoczesne narzędzia audio i MIDI wraz z ogromnymi bibliotekami loopów, sampli i syntezatorów sprawiają, że producent muzyki pop, rock, urban, czy new age praktycznie musi go mieć, a kompozytorzy muzyki do gier i telewizji powinni go przynajmniej pragnąć.

Najistotniejsze elementy

Macowskie aplikacje audio: Logic Pro 8, MainStage, Soundtrack Pro 2, Studio Instruments, Studio Effects, Studio Sound Library, WaveBurner, Compressor 3, Impulse Response Utility oraz Apple Loops Utility.

Plusy

  • Tony funkcji
  • Wspaniała jakość dźwięku
  • Działa w wysokich rozdzielczościach audio

Minusy

  • Nie ma wersji na peceta